M/S Jennyllä siirryttiin modernimpaan lippukauppaan

Kokkolan Matkailu hyppäsi syksyllä 2019 pilotoimaan Kosilassa kehittävää uutta K360-pilvipalvelualustaan perustuvaa varausjärjestelmää. Järjestelmällä hallinnoidaan Tankarin majakkasaarelle risteilevän M/S Jennyn lipunmyyntiä sekä majoitus- ja lisäpalvelumyyntiä.

– Viime kesänä päästiin jo testaamaan lipunvarausta ja -myyntiä uudella järjestelmällä, kertoo Kokkolan Matkailun toimitusjohtaja Teea Pietilä.

– Kehitystyö on jatkunut läpi vuoden ja uusia osia otetaankin käyttöön kevään ja kesän aikana. Kehityspöydällä on vielä paljon asioita, joita ei ole vielä päästy pilotoimaan. Yhteistyö Kosilan väen kanssa siis varmasti jatkuu tulevaisuudessakin esimerkiksi kirjanpitojärjestelmän intergraatioiden osalta.

Korona sotki kehitystyön aikatauluja ja toi epävarmuutta siitä, millainen matkailukausi oli tulossa ja milloin järjestelmää tarvittaisiin. Matkailukesästä tulikin lopulta tosi kiireinen, sillä Tankkarin kaltaiselle uniikille ulkoilmakohteelle oli kovasti tilausta. Uusi varausjärjestelmäkin saatiin onneksi käyttöön risteilykauden alkaessa kesäkuussa ja tuotteeseen ollaan Kokkolan Matkailussa oltu tyytyväisiä.

– Meille oli tärkeää, että Kosilalla oli entuudestaan asiakkaana matkailualan yrityksiä, toimitusjohtaja Teea Pietilä toteaa.

– Mobiilissa toimiva varausjärjestelmä on nykymaailmassa aivan ehdoton, sillä melkein kaikki kauppa tehdään verkossa. Ihmiset eivät halua sitoutua ja lyödä suunnitelmien lukkoon liian aikaisin, Pietilä kuvailee ja korostaa, miten tärkeää mutkaton ja toimiva verkkomyynti on.

– Halusimme uudelta järjestelmältä ennen kaikkea dynaamisuutta, sillä tuoteperhettä ja tarjontaa tulee pystyä muokkaamaan kysynnän ja saatavuuden mukaan. Nyt kun voimme tehdä erilaisia kampanjoita ja käyttää tarvittaessa päiväkohtaisia hintoja, pystymme hyödyntämään kapasiteettiamme vielä entistäkin paremmin.

Kokkolan Matkailulle lähdettiin Kosilassa rakentamaan täysin uutta alustaa. Pilottiyrityksen rooli tällaisessa kehitystyössä on ensiarvoisen tärkeää. Pietilän mukaan paikallisuus oli tärkeä kriteeri yhteistyökumppanin valinnassa muutenkin, mutta erityisesti nyt, kun kyse oli pilotoinnista.

– Meille oli tärkeää myös se, että Kosilalla oli entuudestaan asiakkaina matkailualan yrityksiä. Toki vaakakupissa painoi myös se, että Kosila on osa KPK Yhtiöitä, jonka kanssa yhteistyötä tehdään muutenkin laajalla skaalalla.

Kuten usein isoissa tietohallinnan projekteissa, työtä kasaantuikin yllättävän paljon ja aikaa kului enemmän kuin oltiin aluksi ajateltu.

Kokkolan Matkailussa tulevasta suvesta odotetaan jälleen hyvää kotimatkaan matkailukesää. Viime vuonna suurin osa matkailijoista tuli poikkeuksellisesti pääkaupunkiseudulta, sillä koronan vuoksi kohteita etsittiin poikkeuksellisen paljon kotimaasta.

– On tullut jo paljon kyselyjä ja varauksia, ja suosituimmat viikonloput alkavat olla jo loppuunmyytyjä. Majakkasaari kiinnostaa siis myös ensi kesänä, Pietilä iloitsee ja paljastaa omankin suosikkikohteensa löytyvän laivamatkan päästä.

– On mahtavaa viettää yö Kokkolan saaristossa, missä ei kuulu kuin meren äänet ja lintujen laulu!

– Se mitä olemme saaneet valmiiksi ja toimivaksi, on tätä päivää ja työkalu on ehdottomasti moderni.