Tervareitti harppasi digiaikaan

Oulujokilaakson paikallislehti Tervareitissä toteutettiin mittava digiuudistus yhteistyössä Kosilan kanssa. Pitkään suunniteltu uudistusprojekti aloitettiin viimein koronakeväänä ja sitä siivittämään yhtiö sai vielä Business Finlandin tuen.

– Nykyaikaisen digilehden saantia on odotettu talossamme vuosikausia eikä sitä enää haluttu lykätä. Koronakevät myös korosti reaaliaikaisen uutisoinnin tärkeyttä ja tarvetta, kertoo päätoimittaja-toimitusjohtaja Elina Jyrinki.

– Kahdeksanhenkisen mediatalomme väessä ei ollut riittävää osaamista teknisten ratkaisujen tekoon. Piti siis löytää meille sopiva yhteistyökumppani, joka tuottaa tekniikan ja vastaa sen kehittämisestä yhdessä kanssamme.

Loppusuoralla Kosila veti pisimmän korren media-alan osaamisellaan. Tervareitissä luotetaankin Kosilan kehittämisintoon ja siihen, että myös asiakkaat hyötyvät kumppanista, joka seuraa oman alansa kehittymistä.

– Kosila kuuluu yhtiöön, jolla on omaakin lehtialan toimintaa. Pystyimme luottamaan siihen, että he ymmärtävät mediakenttää teknisine ja sisällöllisine ratkaisutarpeineen. Meille oli tärkeää myös se, että valittava kumppani on nyt ja tulevaisuudessa vahva digialan kehittäjä omalla toimialallaan, Jyrinki linjaa ja kuvailee Kosilan väkeä helposti lähestyttäväksi.

– Keskusteluyhteys saatiin avattua sille tasolle, jota me asiakkaana ymmärsimme, vaikka emme ole digitekniikan asiantuntijoita.

Digiuudistushankkeen aluksi käytiin läpi Tervareitin toivelistaa uuteen sivustoon liittyen, ja Kosilan puolelta katsottiin mitkä ideat ja toiveet olivat teknisesti mahdollista toteuttaa. Sivustolle valitut visuaaliset elementit fontteineen ja väreineen viimeistelivät brändi-ilmeen vastaamaan paperilehden ulkoasua.

– Kosila esitteli vaihtoehtoja eri toiminnallisuuksien toteuttamiseen ja vuoropuhelumme oli tiivistä, kuvailee Jyrinki ja nauraa viestinvaihdon kiihtyneen loppuvuotta kohden jopa iltamyöhälle, kun kehittämistyö imaisi työporukan mukaansa.

Ensisijainen linjaus oli digilehden tekeminen mobiili edellä. Sivujen toiminnallisuus ja visuaalisuus on siis räätälöity erityisesti pienellä näytöllä toimivaksi.

– Päädyimme rakentamaan skaalautuvan verkkosivuston, emmekä lähteneet kehittämään erillistä sovellusta, joka esimerkiksi olisi rasittanut lukijoidemme päätelaitteiden muistia. Uusi digilehtemme avattiin perjantaina marraskuun 13. päivänä. Päivämäärä ei osoittautunut huonoksi enteeksi, vaan käyttöönotto sujui ilman ongelmia.

– Verrattuna entiseen maksumuurittomaan verkkosivuumme, pystymme nyt tarjoamaan lukijoillemme päivittäin uutta tilaajasisältöä digilehden ansiosta. Enää ei tarvitse pantata eikä säästellä uutisia tai mielenkiintoisia ilmiöitä kerran viikossa ilmestyvään paperilehteen, vaan ne voidaan jakaa digilehdessä tilaajille samantien – ja jopa rikastettuna esimerkiksi videoiden kera.

Jyringin mukaan digilehden saama palaute on ollut yltiöpositiivista.

– Tarjouskierroksen loppusuoralla Kosila veti pisimmän korren media-alan osaamisellaan, päätoimittaja-toimitusjohtaja Elina Jyrinki sanoo.