Kosilan tiedonhallinnan asiantuntija Hannu Romppainen kertoo seuraavaksi palvelukokemuksen merkityksestä oman persoonansa, työhistoriansa sekä nykyisen tehtävänkuvansa kautta.
– Urani ensimmäisessä ”oikeassa” työpaikassa ymmärsin, miten monenlaisia ihmisiä työelämässä voi olla ja aloin myös ajatella asioita entistä asiakaslähtöisemmin. Työpaikkani siirtyessä IT-aikaan rakensimme paikallisen toimijan avustuksella yritykseemme lähiverkon ja pian huomasin kouluttavani neljääkymmentä kollegaa tietotekniikan pariin – mistä katson myös IT-urani alkaneen, Hannu muistelee.
Siirryttyään työpaikan vaihdoksen myötä ”virallisesti” alalle ja toimitettuaan kahden vuosikymmenen ajan Etelä-Karjalan alueen kunnille, sairaaloille ja pelastuslaitoksille muun muassa laboratorio- ja potilastietojärjestelmiä sekä intranet- ja internet-ratkaisuja Hannu huomasi kaipaavansa vaihtelua – ja palasi IT-hommista takaisin projektipäälliköksi.
Ex-kollega houkutteli Kosilaan
– Edellisen työpaikkani projektityön ollessa päättymässä viestitteli entinen kollegani Juntumaan Jussi yllättäen, josko minua kiinnostaisi tiedonhallintahommat hänen nykyisessä työpaikassaan Kosilassa. Kiinnosti – ja aloitin lokakuussa 2023. Toimin Kosilassa tiedonhallinnan asiantuntijana ja työpäiväni sisältävät erilaisia M‑Filesiin liittyviä tuki‑, kehitys- ja projektitöitä. Vaikka tunsin M‑Filesin jo entuudestaan, oli uudessa työssäni silti paljon uutta opittavaa; piti tutustua muun muassa järjestelmän uusiin ominaisuuksiin, ympäristöön, asiakkaisiin ja Kosilan yhtenäiseen tapaan kertoa asioista – joista etenkin viimeksi mainittu on tärkeä seikka hyvän palvelukokemuksen tuottamisessa, Hannu korostaa.
Hänen mielestään yksi Kosilan suurimmista vahvuuksista on se, että kaikki työntekijät ovat erikoistuneet ainoastaan yhteen järjestelmään ja heillä on vähintään Certified M‑Files Solution Engineer ‑sertifikaatti. Yrityksen työntekijämäärä on myös sen verran pieni, että Kosila voi tarjota ketterän ja henkilökohtaisen palvelukokemuksen – eikä arjessa ole turhaa byrokratiaa, vaikka omistajana onkin iso konserni.
Palvelutilanteessa pitää olla inhimillisyyttä
– Tavallisesti asiakas on meihin yhteydessä, kun ei osaa jotain asiaa tai järjestelmässä on jokin vika. Tällöin on tärkeää luoda asiakkaalle fiilis, että hän ei ole tehnyt mitään väärin – ja tämän jälkeen katsotaan yhdessä mistä ongelma johtuu. Palvelukokemus pitäisikin luoda aina siten, että asiakas uskaltaa ottaa rohkeasti yhteyttä missä asiassa ja milloin tahansa. Asioiden nopea korjaaminen tällöin rennossa asiakaspalveluhengessä ovat parhaita hetkiä työarjessani, Hannu sanoo.
Mikrotukihenkilön hommissa 1990-luvun lopulla Hannu huomasi, että hätääntynyt asiakas rauhoittui sitä nopeammin, mitä henkilökohtaisemman otteen hän asiakaspalvelijana valitsi. Yleensä Hannu kertoi nimensä viimeistään puhelun lopussa ja sanoi ”minä hoidan tämän”. Asiakkaalle syntyy tällöin fiilis, että on olemassa ihminen, joka oikeasti hoitaa hänen asiaansa.
”Palvelukokemus muodostuu kahden ihmisen – ei tuotteen ja tarpeen – kohtaamisesta. Kun tuntee asiakkaan sekä hänen liiketoimintansa, toimialansa ja toimintatapansa, riittää ihmisen kohtaaminen. Tällöin puhutaan yhteistä kieltä ilman tarvetta jauhaa itsestäänselvyyksiä.”
Hannu Romppainen, tiedonhallinnan asiantuntija
– Palvelutilanteessa pitää olla aina inhimillisyyttä, jotta asiakas tuntee olonsa kotoisaksi. Ensivaikutelman merkityskin on iso – siksi pitäisikin päästä eroon esimerkiksi kliseisistä käytetyn auton kauppiaan tai sliipatun puhelinliittymämyyjän habituksista. Myyjän ei välttämättä tarvitse olla erityisen ekstrovertti, mutta hänen tulisi tietää omasta myytävästä tuotteesta muutakin kuin ”näitä me ollaan paljon myyty”. Asiakasvuorovaikutuksessa tärkeää on myös aitous, kiinnostuksen osoittaminen kysymyksin, kuunteleminen – ja sen osoittaminen, että asiakas on myös tullut kuulluksi – sekä hymy… Itseltäni nämä hyvään palveluun liittyvät asiat tulevat luonnostaan, mistä olen oikeastaan aika ylpeä.
Hannun mukaan harvassa ovat ne työt, joissa ei ole asiakaskohtaamisia tai tarvita asiakaspalvelutaitoja. Hänen mielestään useimpien suomalaisten palveluyritysten asiakaskokemuksen tuottamisessa on silti parantamisen varaa. Hannu ei ainakaan itse koe saavansa kovinkaan usein hyvää palvelua ja siksi hän onkin usein ihmetellyt, miksi se ei ole yrityksissä standardina – hyvää palvelukokemusta kun ei ole oikeasti vaikea aikaansaada. Hannu on myös joutunut opettelemaan, miten antaa jälkikäteen positiivista asiakaspalautetta. Huonon antaminen on helpompaa, koska se tulee suusta yleensä välittömästi – mutta tällöinkin sen pitäisi olla rakentavaa, jotta palvelu voisi parantua.
– Asiakaspalveluun pätee myös vanha viisaus ”minkä taakseen jättää, sen edestään löytää”; lähes kaikki aikaisemmat asiakassuhteeni ovat säilyneet työpaikanvaihdoksista huolimatta ja vanhat asiakkaat muistavat meikäläisen vuosikymmenten jälkeenkin. Nämä kaksi esimerkkiä uskoakseni kertovat, että olen tehnyt asioita oikein myös palvelukokemuksen tuottamisessa, Hannu toteaa.