Kosilan asiantuntijoita esittelevässä artikkelisarjassa on tällä kertaa vuorossa asiakkuuspäällikkö Janne Hollanti.
Janne valmistui tietotekniikan insinööriksi Oulun AMK:sta vuonna 2005. Työuransa hän aloitti oululaisessa tietoliikenneasennuksia tekevässä yrityksessä, mutta melko pian heräsi ajatus paluusta syntymäkaupunki Kokkolaan.
– En ollut pitänyt itseäni myyntihenkisenä ihmisenä, mutta monen sattuman summana aloitin vuoden 2008 alussa erään operaattorin yritysmyynnissä Kokkolassa. Työskentelin samassa tiimissä Lundellin Jarin kanssa oppien häneltä samalla myyntityöstä todella paljon. Työkaveruutemme jatkui aina alkuvuoteen 2011 asti, jolloin Jari lähti Kosilaan käynnistämään M‑Files-myyntiä, Janne muistelee.
Hän jäi jatkamaan Jarin jalanjäljillä ja teki myyntityötä operaattoripuolella yli 10 vuoden ajan. Janne alkoi matkan varrella kaivata työelämäänsä vaihtelua ja lopulta asia konkretisoitui.
– Olin vuoden 2021 kesällä yhteydessä Jariin ja kysäisin, josko Kosilassa tarvittaisiin meikäläisen tapaista osaajaa – ja seuraavalla viikolla jo laitettiinkin nimet työsopimukseen. Kosila kiinnosti, koska tunsin Jarin hyvin entuudestaan ja tiesin ettei hän olisi huonossa työpaikassa viihtynyt näin pitkään. Olin myös kaivannut urani alkupuolen yhteisiä työhetkiä, jolloin koin olevamme monesta asiasta samaa mieltä. Lisäksi oli mielenkiintoista sekä innostavaa päästä opettelemaan ja myymään jotain uutta. Johtopäätökseni osoittautuivat oikeiksi ja olen ollut erittäin tyytyväinen tekemääni ratkaisuun, Janne toteaa.
Tavoitteena molemminpuolinen luottamussuhde
Työssään Janne vastaa olemassa olevien asiakkuuksien hoitamisesta sekä uusasiakashankinnasta. Pääpaino on julkisella puolella, mutta mukana on myös yksityissektorin asiakkuuksia. Kosilassa on käytössä asiakkuudenhoitomalli, jossa jokaisen asiakkaan kanssa pidetään tarpeita kartoittavia kehityspalavereita vähintään kerran vuodessa. Samalla asiakaskin tulee muistaneeksi, miten lähellä ja helposti lähestyttäviä kosilalaiset ovatkaan. Koko Kosilan tiimi pyrkii myös aina oppimaan jokaiselta asiakkaalta jotain uutta, jota voi sitten kehittää ja hyödyntää myös muiden asiakkaiden kohdalla.
– Olen persoonana iloinen, positiivinen, puhelias ja helposti innostuva. Nautin todella paljon asiakkaiden kanssa keskusteluista ja liikunkin siksi mielelläni eri puolilla Suomea heitä kasvotusten tapaamassa – mikä tuo samalla mukavaa vastapainoa koneen ääressä tehtävälle työlle.
”Pyrin myyntitilanteessa – ja jo ennakkoonkin – perehtymään huolellisesti asiakkaan liiketoimintaan ja nykyisiin käytäntöihin. Saatu tieto auttaa meitä rakentamaan juuri kyseiselle asiakkaalle räätälöidyn ja jatkokehiteltävissä olevan ratkaisun, jonka avulla hän kykenee viemään liiketoimintaansa eteenpäin, helpottamaan arkeaan ja luomaan säästöjä.”
Janne Hollanti, asiakkuuspäällikkö
Jannen pyrkimyksenä on saada aina luotua molemminpuolinen luottamussuhde asiakkaan kanssa. Tässä Janne kokee onnistuneensa hyvin, koska hänellä on 16-vuotisen myyntityöuransa aikana ollut useita yli vuosikymmenen pituisia asiakassuhteita.
– Oleellista on myös tuntea myymänsä tuote tai palvelu hyvin. Myös siksi, että minun on mahdotonta myydä mitään, johon en itse luota tai usko. Ratkaisukeskeisenä myyjänä minulle on erityisen tärkeää, että myös asiakas tietää mitä on ostamassa. Tekninen taustani helpottaa osaltaan myyntityötä ja mahdollistaa vastaamisen myös asiakkaiden teknisiin kysymyksiin. Itselleni kaikista tärkeintä on kuitenkin tyytyväinen asiakas – sen eteen olen valmis tekemään kaikkeni, Janne kertoo.
M‑Files tärkein ohjelmisto työnteossa
Janne nauttii päästessään keskustelemaan asiakkaiden kanssa M‑Filesista ja sen monista työntekoa helpottavista ominaisuuksista. Tässä asiassa Jannen on tavallista helpompi sukeltaa asiakkaan rooliin; aikaisimmissa työpaikoissaan hänellä oli käytössään verkkolevyt, joilta oikeaa dokumenttia oli usein todella vaikea löytää.
– Käytettyäni nyt kolmisen vuotta M‑Filesia en todellakaan haluaisi palata verkkolevyihin. Kaikki tarvittavat dokumentit löytyvät monipuolisen haun avulla todella helposti ja ohjelmisto muun muassa muistuttelee sopimusten päättymisistä. M‑Files onkin ehdottomasti tärkein ohjelmisto työnteossani ja on hienoa, että pystyn käyttämään sitä tarvittaessa mobiilistikin tien päällä. Voinkin heittääkin pienenä vinkkinä, että mikäli teillä on haasteena löytää oikeita dokumentteja nykyisestä järjestelmästä, niin ottakaa reippaasti minuun yhteyttä. Meiltä nimittäin saattaa hyvinkin löytyä ongelmaanne ratkaisu, Janne toteaa lopuksi.