Tärkeintä on tyy­ty­väi­nen asiakas

Kosilan asian­tun­ti­joi­ta esit­te­le­väs­sä artik­ke­li­sar­jas­sa on täl­lä ker­taa vuo­ros­sa asiak­kuus­pääl­lik­kö Janne Hollanti.

Janne val­mis­tui tie­to­tek­nii­kan insi­nöö­rik­si Oulun AMK:sta vuon­na 2005. Työuransa hän aloit­ti oulu­lai­ses­sa tie­to­lii­ken­nea­sen­nuk­sia teke­väs­sä yri­tyk­ses­sä, mut­ta mel­ko pian herä­si aja­tus paluus­ta syn­ty­mä­kau­pun­ki Kokkolaan.

– En ollut pitä­nyt itseä­ni myyn­ti­hen­ki­se­nä ihmi­se­nä, mut­ta monen sat­tu­man sum­ma­na aloi­tin vuo­den 2008 alus­sa erään ope­raat­to­rin yri­tys­myyn­nis­sä Kokkolassa. Työskentelin samas­sa tii­mis­sä Lundellin Jarin kans­sa oppien hänel­tä samal­la myyn­ti­työs­tä todel­la pal­jon. Työkaveruutemme jat­kui aina alku­vuo­teen 2011 asti, jol­loin Jari läh­ti Kosilaan käyn­nis­tä­mään M‑Files-myyn­tiä, Janne muistelee.

Hän jäi jat­ka­maan Jarin jalan­jäl­jil­lä ja teki myyn­ti­työ­tä ope­raat­to­ri­puo­lel­la yli 10 vuo­den ajan. Janne alkoi mat­kan var­rel­la kai­va­ta työ­elä­mään­sä vaih­te­lua ja lopul­ta asia konkretisoitui.

– Olin vuo­den 2021 kesäl­lä yhtey­des­sä Jariin ja kysäi­sin, jos­ko Kosilassa tar­vit­tai­siin mei­kä­läi­sen tapais­ta osaa­jaa – ja seu­raa­val­la vii­kol­la jo lai­tet­tiin­kin nimet työ­so­pi­muk­seen. Kosila kiin­nos­ti, kos­ka tun­sin Jarin hyvin entuu­des­taan ja tie­sin ettei hän oli­si huo­nos­sa työ­pai­kas­sa viih­ty­nyt näin pit­kään. Olin myös kai­van­nut ura­ni alku­puo­len yhtei­siä työ­het­kiä, jol­loin koin ole­vam­me mones­ta asias­ta samaa miel­tä. Lisäksi oli mie­len­kiin­tois­ta sekä innos­ta­vaa pääs­tä opet­te­le­maan ja myy­mään jotain uut­ta. Johtopäätökseni osoit­tau­tui­vat oikeik­si ja olen ollut erit­täin tyy­ty­väi­nen teke­mää­ni rat­kai­suun, Janne toteaa.

Tavoitteena molem­min­puo­li­nen luottamussuhde

Työssään Janne vas­taa ole­mas­sa ole­vien asiak­kuuk­sien hoi­ta­mi­ses­ta sekä uus­asia­kas­han­kin­nas­ta. Pääpaino on jul­ki­sel­la puo­lel­la, mut­ta muka­na on myös yksi­tyis­sek­to­rin asiak­kuuk­sia. Kosilassa on käy­tös­sä asiak­kuu­den­hoi­to­mal­li, jos­sa jokai­sen asiak­kaan kans­sa pide­tään tar­pei­ta kar­toit­ta­via kehi­tys­pa­la­ve­rei­ta vähin­tään ker­ran vuo­des­sa. Samalla asia­kas­kin tulee muis­ta­neek­si, miten lähel­lä ja hel­pos­ti lähes­tyt­tä­viä kosi­la­lai­set ovat­kaan. Koko Kosilan tii­mi pyr­kii myös aina oppi­maan jokai­sel­ta asiak­kaal­ta jotain uut­ta, jota voi sit­ten kehit­tää ja hyö­dyn­tää myös mui­den asiak­kai­den kohdalla.

– Olen per­soo­na­na iloi­nen, posi­tii­vi­nen, puhe­lias ja hel­pos­ti innos­tu­va. Nautin todel­la pal­jon asiak­kai­den kans­sa kes­kus­te­luis­ta ja lii­kun­kin sik­si mie­lel­lä­ni eri puo­lil­la Suomea hei­tä kas­vo­tus­ten tapaa­mas­sa – mikä tuo samal­la muka­vaa vas­ta­pai­noa koneen ääres­sä teh­tä­väl­le työlle.

”Pyrin myyn­ti­ti­lan­tees­sa – ja jo ennak­koon­kin – pereh­ty­mään huo­lel­li­ses­ti asiak­kaan lii­ke­toi­min­taan ja nykyi­siin käy­tän­töi­hin. Saatu tie­to aut­taa mei­tä raken­ta­maan juu­ri kysei­sel­le asiak­kaal­le rää­tä­löi­dyn ja jat­ko­ke­hi­tel­tä­vis­sä ole­van rat­kai­sun, jon­ka avul­la hän kyke­nee vie­mään lii­ke­toi­min­taan­sa eteen­päin, hel­pot­ta­maan arke­aan ja luo­maan säästöjä.”

Janne Hollanti, asiakkuuspäällikkö

Jannen pyr­ki­myk­se­nä on saa­da aina luo­tua molem­min­puo­li­nen luot­ta­mus­suh­de asiak­kaan kans­sa. Tässä Janne kokee onnis­tu­neen­sa hyvin, kos­ka hänel­lä on 16-vuo­ti­sen myyn­ti­työ­uran­sa aika­na ollut usei­ta yli vuo­si­kym­me­nen pitui­sia asiakassuhteita.

– Oleellista on myös tun­tea myy­män­sä tuo­te tai pal­ve­lu hyvin. Myös sik­si, että minun on mah­do­ton­ta myy­dä mitään, johon en itse luo­ta tai usko. Ratkaisukeskeisenä myy­jä­nä minul­le on eri­tyi­sen tär­ke­ää, että myös asia­kas tie­tää mitä on osta­mas­sa. Tekninen taus­ta­ni hel­pot­taa osal­taan myyn­ti­työ­tä ja mah­dol­lis­taa vas­taa­mi­sen myös asiak­kai­den tek­ni­siin kysy­myk­siin. Itselleni kai­kis­ta tär­kein­tä on kui­ten­kin tyy­ty­väi­nen asia­kas – sen eteen olen val­mis teke­mään kaik­ke­ni, Janne kertoo.

M‑Files tär­kein ohjel­mis­to työnteossa

Janne naut­tii pääs­tes­sään kes­kus­te­le­maan asiak­kai­den kans­sa M‑Filesista ja sen monis­ta työn­te­koa hel­pot­ta­vis­ta omi­nai­suuk­sis­ta. Tässä asias­sa Jannen on taval­lis­ta hel­pom­pi sukel­taa asiak­kaan roo­liin; aikai­sim­mis­sa työ­pai­kois­saan hänel­lä oli käy­tös­sään verk­ko­le­vyt, joil­ta oike­aa doku­ment­tia oli usein todel­la vai­kea löytää.

– Käytettyäni nyt kol­mi­sen vuot­ta M‑Filesia en todel­la­kaan haluai­si pala­ta verk­ko­le­vyi­hin. Kaikki tar­vit­ta­vat doku­men­tit löy­ty­vät moni­puo­li­sen haun avul­la todel­la hel­pos­ti ja ohjel­mis­to muun muas­sa muis­tut­te­lee sopi­mus­ten päät­ty­mi­sis­tä. M‑Files onkin ehdot­to­mas­ti tär­kein ohjel­mis­to työn­teos­sa­ni ja on hie­noa, että pys­tyn käyt­tä­mään sitä tar­vit­taes­sa mobii­lis­ti­kin tien pääl­lä. Voinkin heit­tää­kin pie­ne­nä vink­ki­nä, että mikä­li teil­lä on haas­tee­na löy­tää oikei­ta doku­ment­te­ja nykyi­ses­tä jär­jes­tel­mäs­tä, niin otta­kaa reip­paas­ti minuun yhteyt­tä. Meiltä nimit­täin saat­taa hyvin­kin löy­tyä ongel­maan­ne rat­kai­su, Janne tote­aa lopuksi.

Lisää ajankohtaisia: